Welkom op de site van de Stichting Matamba

In het district Matamba, een afgelegen en geïsoleerd gebied in Tanzania, leven veel weeskinderen. De weeskinderen zijn vogelvrij: uitbuiting op het gebied van (gedwongen) sex en kinderarbeid ligt op de loer.

De Stichting Matamba wil hen samen met de dorpsbewoners veilig onder dak brengen. In Matamba is er de bereidheid om weeskinderen in gezinnen op te nemen. Maar er is gebrek aan een goede leefruimte, een eigen plek voor hen, aan voedsel, medische zorg, onderwijs en juridische ondersteuning. De adoptiegezinnen kunnen de weeskinderen dit alles onvoldoende bieden daar ze zelf arm zijn. Het Kinderproject wil de weeskinderen een kans geven door gezinnen die hen opnemen, te ondersteunen op het gebied van: onderdak, voeding, medische zorg, onderwijs en juridische ondersteuning. Kinderen hebben een dorp nodig, een thuis waar een kind, kind kan zijn en waar ze hun talenten kunnen ontwikkelen om uit te groeien tot weerbare volwassenen die op hun beurt volwaardig lid van de lokale gemeenschap kunnen worden.

Het doel van het Kinderproject is om een aantal weeskinderen te ondersteunen en de mogelijkheid te bieden uit te groeien tot goed opgeleide volwassenen. Het uiteindelijke doel is deze kinderen een goede toekomst te geven door onderdak en onderwijs mogelijk te maken, zodat ze later in hun eigen onderhoud kunnen voorzien en zo een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan hun gemeenschap.

Het Kinderproject is op Afrikaanse schaal een druppel op een gloeiende plaat, maar met de hulp van velen kunnen we het flink laten druppelen voor de weeskinderen in Matamba.

St. John's
Health Centre
Matamba
Tanzania

Overzicht laatste nieuws

Kerstkuieren 2018

26 December 2018

Kerstkuieren Rond ‘n Pook,

Het was dit jaar de negende keer dat er een Kerstwandeling was Rond ’n Pook. Iedere keer is het anders maar steeds weer mooi en hartverwarmend. De Kerstkuiertocht verenigt het nuttige met het aangename want de wandelaars konden een bijdrage doneren voor de weeskinderen van de Stichting Matamba. Het aangename was een prachtige wandeling door het mooie buitengebied van Albergen en Almelo. De weersomstandigheden waren perfect om de benen even te strekken: zo rond de 7 graden, droog, een beetje mistig….

Een kleine driehonderd wandelaars schreven zich in bij het Vlinderpunt aan de Postweg te Albergen. Op de route van 5 kilometer kwamen wandelaars sfeervolle pleiserplaatsen tegen. Bij Erve Vleerboer was er warme chocolademelk, een Infostand van de Stichting Matamba en sfeervolle dwarsfluitmuziek. Vervolgens liep de route naar de Buxustuin: daar bliezen de Midwinterhoornbloazers bij de Waterput en er was iets te drinken. Het atelier van Greetje Boerman was geopend. Het eindpunt was bij Erve op de Bekke waar het Mandolineorkest “de Regenboog” in Dickensachtige kleding speelde en er heerlijke soep aangeboden werd. In totaal is er ruim 80 liter soep geschonken.

Nu op naar volgend jaar.. De tiende keer…

> Enkele foto's van het kerstkuieren

Eindejaarsbrief 2018

17 December 2018

Als afsluiting van het jaar 2018 is er door het bestuur van de Stichting Matamba een eindejaarsbrief geschreven. Klik op de onderstaande link om hem te lezen.

> Eindejaarsbrief 2018

» Bekijk meer nieuwsberichten.